Kino

Pod kątem pleneru

<< powrót

Blizna

Reż. Krzysztof Kieślowski, 102’, Polska 1976 Krzysztof Kieślowski swój pełnometrażowy debiut kinowy pt.: „Blizna” zrealizował we wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych w 1976 roku. Tuż przed owym debiutem, w tym samym roku, powstał telewizyjny film „Personel”, który stał się zapowiedzią kina moralnego niepokoju. ”Blizna” stanowi wnikliwe studium mec... [ więcej ]

Wieża. Jasny dzień

  Reż. Jagoda Szelc, 106', Polska 2018. Jest taki klip, wyświetlany przed seansami filmów m. in. w kinie Nowe Horyzonty, ze sloganem „Tajemniczy Dolny Śląsk”. Bardzo go lubię – w ładnych kadrach z podkładem mistycznej muzyki sprawnie ukazuje urywki wrytych w pamięć obrazów z wakacji, kiedy to jadę małym wagonikiem Kolei Dolnośląskich i podziwiam pokryte lasam... [ więcej ]

Charakter

  Reż. Mike van Diem, 122', Holandia/Belgia 1997 Wrocław jako miejsce realizacji filmów przyciąga także twórców spoza granic Polski. W wyniku transformacji ustrojowej po 1989 roku wrocławska WFF doświadczyła zapaści, co negatywnie wpływało na filmowe życie miasta. Nieoczekiwanie ratunek przyszedł w drugiej połowie lat 90. z zagranicy. Powstał wówczas prawdopodo... [ więcej ]

Daas

  Reż. Adrian Panek, 102', Polska 2011 Dolny Śląsk ma szczęście do opowieści o frankistach – żydowskiej sekcie, działającej pod koniec XVIII wieku, na czele której stał Jakub Frank. Wnikliwą opowieść o tym odłamie religijnym napisała niedawno pochodząca z naszego regionu Olga Tokarczuk. „Księgi Jakubowe” nie dość, że odniosły duży sukces (zdobywając... [ więcej ]

Długa noc

  Reż. Janusz Nasfeter, 78', Polska 1967 Janusz Nasfeter należy do tych reżyserów, którzy bezsprzecznie wykazali się ogromnym talentem, ale ich dorobek wciąż czeka na odpowiednie uznanie. Twórca zasłynął przede wszystkim znakomitą znajomością psychiki dzieci i młodzieży – to jeden z najważniejszych motywów jego kina. Drugim ważnym tematem podejmowanym w jeg... [ więcej ]

Jańcio Wodnik

  Reż. Jan Jakub Kolski, 100', Polska 1993 Urodzony we Wrocławiu Jan Jakub Kolski swoją profesjonalną przygodę z filmem zaczynał w lokalnym ośrodku TVP. Reżyser należy do „filmowej dynastii” – jest synem montażysty Romana Kolskiego, jego siostra Ewa Pakulska również zajmuje się montażem, bratanek Piotr Kolski reżyseruje, a siostrzeniec Michał Pakulski jest ... [ więcej ]

Kobieta samotna

  Reż. Agnieszka Holland, 92', Polska 1981 Agnieszka Holland w 1971 roku ukończyła studia na Wydziale Filmowym i Telewizyjnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU). Swój pierwszy film, „Zdjęcia próbne”, zrealizowała we Wrocławiu. Tu również reżyserka nakręciła jedno ze swych najważniejszych dzieł – „Kobietę samotną”. Irena pracuje jako listonos... [ więcej ]

Mała Moskwa

  Reż. Waldemar Krzystek, 113', Polska 2008 Po II wojnie światowej Legnica stała się jednym z najważniejszych miast garnizonowych dla stacjonujących w całej Europie Środkowo-Wschodniej wojsk radzieckich. Mieściło się w niej dowództwo rozmieszczonej w Polsce w latach 1945–1993 Północnej Grupy Wojsk. W Legnicy mieścił się tzw. kwadrat, czyli wydzielona od reszty... [ więcej ]

Morderca zostawia ślad

  Reż. Aleksander Ścibor-Rylski, 85’, Polska 1967 Choć autor tego filmu,  Aleksander Ścibor-Rylski, uznanie zdobył przede wszystkim jako znakomity scenarzysta (m.in. „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza”), to warto pamiętać o jego stricte reżyserskich dokonaniach. Zastanówmy się: czego potrzebuje intrygujący film kryminalny, do którego zdjęcia ... [ więcej ]

Na srebrnym globie

    Reż. Andrzej Żuławski, 157', Polska 1989 Trudno wskazać polski film, przy którym burzliwy proces realizacji tak bardzo zaciążył nad końcowym efektem. Produkcja „Na srebrnym globie” trwała blisko dwanaście lat, kilkakrotnie była przerywana. Ostatecznie Andrzej Żuławski zmontował fragmenty dzieła, a o brakujących scenach zdecydował się opowiedzieć s... [ więcej ]

Nikt nie woła

Reż. Kazimierz Kutz, 86', Polska 1960. Kazimierz Kutz, późniejszy piewca śląskości i mitu Górnego Śląska, swoją przygodę z reżyserią rozpoczynał jako asystent Andrzeja Wajdy przy filmie Pokolenie. Zrealizowany w 1960 roku film Nikt nie woła nawiązuje też do innego głośnego filmu Wajdy z tamtego okresu. Co by było, gdyby Maciek Chełmicki z Popiołu i diamentu nie... [ więcej ]

Obcy musi fruwać

  Reż. Wiesław Saniewski, 91’, Polska 1993 Urodzony we Wrocławiu Wiesław Saniewski to jeden z najbardziej znanych reżyserów mieszkających w stolicy Dolnego Śląska. Zanim zaczął tworzyć swoje filmy ukończył  Matematykę na Uniwersytecie Wrocławskim. Początkowo był też krytykiem filmowym i scenarzystą. Rozgłos przyniósł mu film „Nadzór”- psychologi... [ więcej ]

Pętla

Reż. Wojciech Jerzy Has, 96', Polska 1957. Wojciech Jerzy Has już swoim pełnometrażowym debiutem zapowiada unikatowy styl, na który składa się perfekcyjne panowanie nad filmową przestrzenią i przedstawioną rzeczywistością, eksponowanie wątków związanych z upływem czasu i wielka dbałość o wizualną stronę dzieła. To za sprawą tych filmowych środków ekspresji o... [ więcej ]

Pokolenie

Reż. Andrzej Wajda, 83', Polska 1955.   Andrzej Wajda zrealizował swój pełnometrażowy debiut fabularny w 1954 roku we wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. Już sam tytuł –  Pokolenie – pokazuje, że dzieło realizowane było z dużymi ambicjami. W historii polskiego kina debiut Wajdy zajmuje ważne miejsce i stanowi zapowiedź nurtu szkoły polskiej. Ta ek... [ więcej ]

Popiół i diament

    Reż. Andrzej Wajda, 97', Polska 1958. Ekranizacja głośnej powieści Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" stała się  jednym z najważniejszych polskich filmów. Andrzej Wajda stworzył kamień węgielny tzw. szkoły polskiej – film, w którym pokazał tragizm polskich losów i postaw. Tuż po zakończeniu II wojny światowej były żołnierz Armii... [ więcej ]

Rękopis znaleziony w Saragossie

  Reż. Wojciech Jerzy Has, 177', Polska 1965. Dzieło Wojciecha Hasa, wielkiego wizjonera kina, od lat otoczone jest sławą jednego z najwybitniejszych polskich filmów. Reżyser podjął się na pozór niewykonalnego zadania adaptacji oświeceniowej powieści Jana Potockiego, tak cenionej ze względu na kunsztowną, szkatułkową formę. Poszczególne opowieści dają począt... [ więcej ]

Salto

  Reż. Tadeusz Konwicki, 100', Polska 1965. „Salto” to kolejna filmowa manifestacja kina autorskiego w wydaniu Tadeusza Konwickiego, będącego jedną z największych indywidualności polskiego kina. Autor był pisarzem, scenarzystą i reżyserem filmowym, twórcą nagrodzonego Grand Prix w Wenecji nowofalowego „Ostatniego dnia lata” (1958), który uchodzi za pierwszy p... [ więcej ]

Sami swoi

  Reż. Sylwester Chęciński, 78', 1967 Co zadecydowało o tym, że położony na Dolnym Śląsku niewielki Lubomierz w powszechnej opinii funkcjonuje jako stolica polskiego kina komediowego? Nie tylko kinomani kojarzą to miasto jako miejsce, gdzie powstała jedna z najsłynniejszych polskich komedii wszech czasów, czyli film „Sami swoi”. Choć gwoli sprawiedliwości trze... [ więcej ]

Wyjście awaryjne

  Reż. Roman Załuski, 89', Polska 1982 Roman Załuski to kolejny z polskich reżyserów, którego zawodowa droga zaprowadziła do Wrocławia. Twórca realizował w WFF swój telewizyjny debiut – film Dom. Z kolei nakręcona w 1971 roku Zaraza w całości poświęcona jest stolicy Dolnego Śląska. Film opowiada o epidemii czarnej ospy, jednego z najbardziej dramatycznych wro... [ więcej ]

Zmory

  Reż. Wojciech Marczewski, 100’, Polska 1979 Wrocław ze swoją filmową wytwórnią bez wątpienia był miastem przyjaznym dla debiutujących filmowców. Jednym z nich był Wojciech Marczewski, który swój pierwszy pełnometrażowy film fabularny, „Zmory”, zrealizował w 1978 roku we wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. Scenariusz filmu reżyser oparł na wydane... [ więcej ]

Zobaczymy się w niedzielę

  Reż. Stanisław Lenartowicz, 101', 1959 Stanisław Lenartowicz to bez wątpienia najbardziej wrocławski reżyser filmowy w dotychczasowej historii miasta. Praktycznie całe zawodowe życie tego twórcy związane było ze stolicą Dolnego Śląska. W latach 1956-1983 nakręcił w Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu wszystkie swoje najważniejsze filmy, poczynając od ... [ więcej ]