/
Jagoda Szelc

Biogram

 

 

Jagoda Szelc (ur. 10 lutego 1984 roku) – reżyserka (sama preferuje określenie reżyserzyca), scenarzystka, wrocławianka. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2007) oraz łódzkiej Filmówki (2016, dyplom w 2018), laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia dla studentów uczelni artystycznych, stypendystka Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. W 2012 roku została nominowana do przyznawanej przez „Gazetę Wyborczą” Wrocław nagrody „Warto”. Jej film „Wieża. Jasny dzień”, kręcony w Bystrzycy Kłodzkiej i dystrybuowany przez  Against Gravity, uhonorowano nagrodą dla najlepszego debiutu i za najlepszy scenariusz na 42. FPFF w Gdyni w 2017 roku, a także okrzyknięto Odkryciem Festiwalu. W tym samym roku jeszcze większy rozgłos zapewnił jej Paszport „Polityki” w kategorii Film, który zadedykowała aktywistom ze stowarzyszenia Otwarte Klatki. Jury uzasadniło swoją decyzję świeżością spojrzenia Szelc, artystyczną konsekwencją i wyjątkowo oryginalnym sposobem ukazania świata na krawędzi.

W „Wieży...”, rodzinnym dramacie psychologicznym z elementami filozoficznego horroru, wystąpiło grono dolnośląskich, nieopatrzonych szerszej publiczności aktorów i aktorek, m.in. Anna Krotoska, Małgorzata Szczerbowska, Anna Zubrzycki (współzałożycielka Teatru Pieśń Kozła we Wrocławiu), Rafał Cieluch czy Rafał Kwietniewski.
Rok 2017 przyniósł reżyserce jeszcze jeden sukces: II Nagrodę Mazowieckiego Kaonkursu Scenariuszowego „Script Wars” za „stworzenie własnego języka opowiadania i za zabranie widza do świata fascynującego i drażniącego zarazem, w którym nocne eskapady wygłodniałych bohaterów zmieniają się w surrealistyczny sen, z którego nie chcemy się obudzić” w scenariuszu „Delikatny balans terroru”.

Autorka dziesięciu krótkometrażowych etiud dokumentalnych oraz fabularnych. W 2014 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego filmu studenckiego na Lone Star Film Festival w Fort Worth za etiudę „Taki pejzaż”; rok później ten sam obraz uznano za najlepszy film fabularny na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Bałcziku.
Wspominając studia, często chwali współpracę z Mariuszem Grzegorzkiem, rektorem Łódzkiej Szkoły Filmowej; to on wybrał ją na II reżyserkę „Śpiewającego obrusika” (2015), pierwszego w historii pełnometrażowego filmu dyplomowego zrealizowanego przez studentów czwartego roku wydziału aktorskiego. Na tej samej zasadzie powstała druga solowa produkcja Szelc, „Monument” (2018), również korzystająca z języka horroru, tym razem do zbudowania opowieści o grupie młodych ludzi odbywających staż w opustoszałym hotelu. Film wyświetlono premierowo na 19. Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

 

 

Oprac. Karolina Graczyk